تاريخچه جوشكاري
نوشته شده توسط : E-khazartransfo

نگاهی اجمالی به سیر تمدن جوامع بشری گواه اینست که هر تمدنی بر چند اندیشه اساسی استوار است که ان اندیشه نشان از هویت و فرهنگ آن جامعه دارد. زمانیکه انسان با ابداعات خود راه را  برای غلبه بر طبیعت هموار می سازد، نشان از نوع نگاه وی به طبیعت است که آن نیاز را احساس کرده و درصدد  رفع آن نیاز برآمده است.

 

 

آتش ،فلز،چرخ،خط و... همه وهمه نشان از درک انسان از طبیغت و استفاده آن  برای زیستن بهتر است.اینگونه می توان گفت که نگاه انسان به طبیعت و به آنچه که در ان احساس نیاز می کند اگر با خلاقیت و گشاده نظری وی همراه باشد،منجر به پیشرفتی می شود که به نوعی میتوان آن را تمدن دانست.شاید مقایسه اکنون با  زمانی که خط ساخته شد درست نباشد.امکانات کنونی  در دنیای کنونی بنابر نیاز انسان کنونی قابل تعریف است، نمی توان نظریه پردازیهای  جهان گذشته را نادیده یا اندک گرفت.هرآنچه که  ذهن انسان را از حالت رکود و روزمرگی  و عادت به شرایط حال بیرون کشد و موجب ایجاد خلاقیت گردد، گامی جلو به سوی تفکر صورت می پذیرد که خود نمادی از متمدن بودن جامعه است .حال این مساله در هر زمان و دوره ای براساس خواسته ها و علایق انسانهای آن دوره است. به عنوان مثال زمانی که انسان  فلز  را شناخته و از آن بعنوان ابزاری استفاده می کند که نیازهای اساسی خود را با ان برطرف نماید و راه را برای غلبه  بر طبیعت هموارتر سازد ، خود  نشان از پویایی و یا به عبارتی بهتر وجود تمدن در ان جامعه است . كوتاه سخن اينكه به جرئت مي توان گفت  كشف آتش و دستيابي بشر به فلز و فن فلزكاري ،  از پايه هاي غير قابل انكار در تسريع پيشرفت تمدن  بشري بوده   است .  داستان ذوالقرنين و ساختن سد فلزي !  در قران كريم .حضور الهه اتش و فلز كاري  در اساطير  يونان باستان گوياي اين حقيقت غير قابل انكار   ميباشد .

 

 

 قران كريم - سوره كهف

و از تو درباره «ذو القرنين‏» مى‏پرسند; بگو: «بزودى بخشى از سرگذشت او را براى شمابازگو خواهم كرد.» (83

...

 

 

 و همچنان به راه خود ادامه داد) تا به ميان دو كوه رسيد; و دركنار آن دو (كوه) قومى را يافت كه هيچ سخنى را نمى‏فهميدند (و زبانشان مخصوص خودشانبود)! (93

 


آن گروه به او) گفتند: «اى ذو القرنين ياجوج و ماجوج در اينسرزمين فساد مى‏كنند; آيا ممكن است ما هزينه‏اى براى تو قرار دهيم،كه ميانما و آنها سدى ايجاد كنى؟!» (94

 

 

ذو القرنين) گفت: «آنچه پروردگارم دراختيار من گذارده، بهتر است (از آنچه شما پيشنهاد مى‏كنيد
مرا با نيرويىيارى دهيد، تا ميان شما و آنها سد محكمى قرار دهم! (95

 

قطعات بزرگ آهنبرايم بياوريد (و آنها را روى هم بچينيد)!» تا وقتى كه كاملا ميان دو كوه راپوشانيد، گفت: «(در اطراف آن آتش بيفروزيد، و) در آن بدميد
آنها دميدندتا قطعات آهن را سرخ و گداخته كرد، و گفت: «(اكنون) مس مذاب برايم بياوريد تا برروى آن بريزم!» (96
سرانجام چنان سد نيرومندى ساخت) كه آنها ( طايفه ياجوج و ماجوج) قادر نبودند از آن بالا روند; و نمى‏توانستند نقبى در آن ايجادكنند.

 

....

 شخصيت ذوالقرنين و  جغرافياي تاريخي  اين واقعه مورد بحث ما نيست و خود به بررسي مفصل و جداگانه اي نياز دارد  اما انچه مد نظر است اين است كه :  فرايند دميدن فلز آهن و گداختن آن  و استفاده از  فلز مس مذاب  به عنوان فلز واسط اتصال چيزي جز تكنيك لحيم سخت    (brazing )نيست !

 

 

Hephaestus خدای آتش و فلز کاری

 

 

 

او پسر  Zeusو Heraاست. در بعضی مواقغ گفته میشود که هرا تنهایی او را بوجود آورد و او هیچ پدری ندارد. او تنها خدایی است که به صورت فیزیکی زشت است.
او زرگر و سلاح ساز خدايان بود. او از آتشفشان بعنوان کوره استفاده ميکرد. او بساير مهربان و صلحجو بود و همسر او Aphrodite(ونوس) بود. در بعضی مواقع همسر او را Aglaiaهم نام ميبرند.

 همه مطالبي كه به طور اجمالي  در بالا ذكر شده است دستاويزي بوده تا گريزي به تاريخچه صنعت فلزكاري به طور عام و صنعت جوش و لحيم  به طور خاص  زده باشيم  ! و با  ذكر نام شهيدان  عرصه علم ذهنمان را صيقلي داده   ، زحمات و مرارتهاي كشيده شده  جهت پيشرفت  اين صنعت  در طول تاريخ  را پاس بداريم

 

 

 

 تاريخچه صنعت جوشكاري و لحيمكاري

 از جمله گامهاي موثر  جهت بررسي مناسبتر  روند دستيابي بشر به  فرايندهاي جوشكاري  ، مي تواند  توجه  به دسته بندي هاي انجام شده  فرايند هاي اتصال، باشد .

فرايندهاي جوشكاري را ميتوان  در گروههاي زير دسته بندي كرد .

جوشكاري با قوس الكتريك

جوشكاري مقاومتي

لحيمكاري نرم

لحيمكاري سخت

جوشكاري حالت جاند

جوشكاري با سوختهاي فسيلي

روشهاي ديگر نظير  سرباره الكتريكي ، اشعه الكتروني و ....

 

 

 

 

 روند رو به رشد صنعت جوشكاري را شايد بتوان به  پنج دوره كلي تقسيم كرد

 1- از عصر  فلز تا ابتداي  1800  ميلادي

 2- از 1800 تا 1900 ميالدي

 3-از 1900 تا 1950 ميلادي

 4-از 1950 تا 2000  ميلادي

 5- از 2000 تا  امروز

 

از عصر  فلز تا ابتداي  1800  ميلادي

 

 

 

گردآورنده : مهندس مسعود ديوسالار

 

مهندس بين المللي جوش

 

weldexpert@khazar-transfo.com

 

 

 




:: برچسب‌ها: جوش , جوشكاري , مقاله جوش , مقاله جوشكاري , دستگاه جوش , دستگاه جوشكاري ,
:: بازدید از این مطلب : 709
|
امتیاز مطلب : 39
|
تعداد امتیازدهندگان : 13
|
مجموع امتیاز : 13
تاریخ انتشار : دو شنبه 23 خرداد 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: